måndag 20 augusti 2012

Lite sommarnytt! :-)

Detta är mitt bidrag till sommarutfordringen (vad heter det på svenska..?)
i Asker Quiltelag. Det är jättekul! I maj får vi en tygpacke som vi ska sy nåt utav.
 Alla stofferna ska vara med. I år var det fyra hiskeliga tyger, men efter en inspirationsrunda i lilla boxen med pastelltyger (väldigt liten, en sån där liten färglad box från barnavdelningen på IKEA) och besök i quiltebutik, så gick det bättre! Kom på att jag till slut skulle pröva med "raw edge applique" som Don't look now-tjejen gör! Pastell på vit bakgrund, och massssssssa quilting. Hade aldrig trott att jag skulle ha tålamod till det, men -simsalabim- så var det klart! Tror helt klart det var en trollstav med i bilden! :-)


Nästa projekt är lite färgstarkare.... Historien med tygerna är sån här: Jag och Annelise var hos Harriets Treadle Arts i Wheat Ridge, Denver, Colorado. Och där fann jag ett tyg jag inte kunde låta vara kvar i butiken....Men jag hade ju ingenting hemma som matchade! Så det fick bli lite sånt också... hahaha. Nån som känner igen sig? Sagt och gjort, 4 yard av favvisen och
lite blandat av de matchande!
Så går vi vidare i berättelsen: Påskbåtferie!
Lite tyger medplockade, bland andra ovan nämnda. Kommer på att jag ska sy Log Cabin när vi sitter ute på Väderöarna i norra Bohuslän. Av just de nämnda tygerna.. men vad ska jag ha i mitten? Det är ju meningen att det ska vara rött, så rött...lila får det bli! Det blev mittenblomman på ett Rowantyg jag hade med mig (som det alltså blev 16 hål i....)
Så var det bara ramen kvar då; favvistyget.... men blev det inte lite blekt...? och skulle jag bara skära av 1,5 meter av det... och få 2,5 meter över...till vad? Hmm.... passade inte Rowantyget som jag använt som mittblock bättre...?


Så nu har jag fortfarande 4 yard favvistyg kvar och inget som matchar.....;-)
Så dagens sista:
Vi, väninnorna och jag, var på kurs i Tønsberg i våras. Kurshållarna var
Helen Stubbings och Gail Pan från Australien. Wow: Helen Stubbings tänkte jag! Wow: Gail Pan tänker jag nu!!! Äntligen fick jag prövat needleturn applique'!
Plastmallar är hedanefter min melodi, jag är helt häktad!!!
Och här är resultatet från kursen.
Tack för idag! 

Kr.A-M

Och PS till mamma: hoppas du gillade resultatet på det pastelliga överst.




3 kommentarer:

  1. Så utrolig kule og ekstremt forskjellige alle tre :O)
    Hvorfor nevnte du Harriet - jeg vil tilbake !!!!

    SvaraRadera
  2. Jeg trodde ikke at du lagde slike tepper som den første - så mye rosa! Kult å se bloggen din og mer av det flotte arbeidet du gjør. Liker så godt de fantastiske teppene du lager! Håper at du vil vise mer på bloggen og hos Kathrine's. :)
    -Emily (amerikaner på Kathrine's quiltecafe)

    SvaraRadera